Vlaamse Geschiedkundige Kring-

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Tot welk nut is geschiedenis ?

Dragases

Berichtdoor Dragases » 07 Jun 2005, 15:53

Mason schreef:
Kwestie van nuance :wink: , of wou je gewoon uithalen naar kulder?

Zeker niet. Ik ken genoeg mensen die een tweede opleiding doen en begrijp dat volkomen. Maar er is ook een niet onaanzienlijk deel van de studenten die die mogelijkheid helaas niet hebben.

NP: Nine Inch Nails - Starfuckers Inc.
"L'homme d'entendement n'a rien perdu, s'il a soi-même"
{Michel de Montaigne}

Kulder

Berichtdoor Kulder » 07 Jun 2005, 15:58

@ Dragases: geschiedenis is nu eenmaal niet alles voor mij! Het enige wat ik wil is die master om later u brood te verdienen ... en of dat nu gesch. was of iets anders ... het gaat om het diploma. (en natuurlijk iets kiezen wat haalbaar is e qua richting)
(Maar u redenering over de opleiding klopt inderdaad wel.)

Tom

Berichtdoor Tom » 11 Jun 2005, 17:14

Kulder schreef:@ Dragases: geschiedenis is nu eenmaal niet alles voor mij! Het enige wat ik wil is die master om later u brood te verdienen ... en of dat nu gesch. was of iets anders ... het gaat om het diploma. (en natuurlijk iets kiezen wat haalbaar is e qua richting)
(Maar u redenering over de opleiding klopt inderdaad wel.)

hmm, da's gelijk ook maar een magere reden om voor geschiedenis te kiezen...

Ik moet zeggen dat de 'troeven' die hier zijn aangehaald wel opgaan voor alle universitaire opleidingen, en zelfs een groot deel bachelors. Historici zijn daarin zeker niet uniek. Zijn we dan gewoon op weg om later één van de ontelbare radertjes te worden in de economische machine ? Misschien zie ik dit verkeerd, maar is geschiedenis niet één van de weinige richtingen met de minste kans om later in het milieu zelf terecht te komen (buiten onderwijs en archivaat dan gerekend) ?

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 11 Jun 2005, 17:20

Ik word gewoon een pendante klootzak die het beter weet, zijn medecollega's uitschijt voor domme kloten en een briljant boek in de filosofie gaat schrijven. Ik ga gelukkig sterven. (Ironisch bedoeld, alhoewel een 2de Schopenhauer worden zeer aantrekkelijk is)

Het voornaamste aan de opleiding vond ik gewoon de bildung van het individu. Je hebt een zeer gevarieerd aanbod om je ten volle te ontwikkelen als een gecultiveerd persoon. Helaas dat sommigen dat nog altijd niet snappen en beginnen te fantaseren over hun toekomstige villa, ferrari en blonde vrouw. Geschiedenis gaat niet om het diploma. Wanneer dit ooit het geval zou zijn, dan is de richting dood.
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Ik, Ralph Callebert

Berichtdoor Ik, Ralph Callebert » 11 Jun 2005, 18:48

Praetorian schreef:Ik word gewoon een pendante klootzak die het beter weet, zijn medecollega's uitschijt voor domme kloten
Word?

(ja sorry, ik weet het, het was te gemakkelijk)
You drive like you fuck!

(Walt in Mala Noche)

Praetorian

Berichtdoor Praetorian » 11 Jun 2005, 19:55

ralph schreef:
Praetorian schreef:Ik word gewoon een pendante klootzak die het beter weet, zijn medecollega's uitschijt voor domme kloten
Word?

Wie zonder zonde is ....
Afbeelding
When commodities no longer fire the spirit and self-absorption seems circular, then we'll turn to Utopia

Outs

Berichtdoor Outs » 11 Jun 2005, 20:15

Praetorian schreef:
ralph schreef:
Word?

Wie zonder zonde is ....

ok, ma blijven staan hé

null and void

Berichtdoor null and void » 11 Jun 2005, 22:55

Henny Eat World

Berichtdoor Henny Eat World » 13 Jun 2005, 21:16

Puur geschiedkundig (en ver gedacht) vind ik dat het nut van geschiedenis vrijwel nihil is, immers, de enige les die de mens uit de geschiedenis trekt is het feit dat de mens geen lessen trekt uit de geschiedenis...
Trash or die!

Vautrus Arvi

Berichtdoor Vautrus Arvi » 07 Okt 2005, 17:27

Ik hoop ooit al schrijvende van mijn opleiding gebruik te kunnen maken.
Nie wieder Martini.

Emmelien
Prosenior

Berichtdoor Emmelien » 07 Okt 2005, 20:16

Ach. Problemen pak je aan bij de wortel. Geschiedenis is nu eenmaal die wortel.
j'aime faire la bise aux hippies

Hamirubi

Berichtdoor Hamirubi » 08 Okt 2005, 15:38

Praetorian en ik doen Journalistiek in Antwerpen. En met een beetje geluk zitten we zelfs in hetzelfde jaar. :wink:
HAmMiE

[image]http://www.lastsig.com/user/Hamirubi/2.png[/image]

dr. Frank-n-Further

Berichtdoor dr. Frank-n-Further » 08 Okt 2005, 15:51

Hamirubi schreef:Praetorian en ik doen Journalistiek in Antwerpen. En met een beetje geluk zitten we zelfs in hetzelfde jaar. :wink:

boh, prae zijn voorgeschiedenis kennende zal ie wel een jaar na jou beginnen... :twisted: in ieder geval, jij zal wel voor hem eindigen daar
I'm a relatively respectable citizen -- a multiple felon, perhaps, but certainly not dangerous.

R. Duke

Hamirubi

Berichtdoor Hamirubi » 08 Okt 2005, 15:55

dr. Frank-n-Further schreef:
Hamirubi schreef:Praetorian en ik doen Journalistiek in Antwerpen. En met een beetje geluk zitten we zelfs in hetzelfde jaar. :wink:

boh, prae zijn voorgeschiedenis kennende zal ie wel een jaar na jou beginnen... :twisted: in ieder geval, jij zal wel voor hem eindigen daar

Prae is er weer een weekendje niet. We kunnen er met de hamer doorgaan.
HAmMiE

[image]http://www.lastsig.com/user/Hamirubi/2.png[/image]

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jan 2006, 00:03

Rijkelijk laat antwoord en geen echt samenhangend antwoord wat ik nu formuleer ma onlangs vond ik Johan Boskamp een mooi citaat leveren in den Humo, de vraag was of hij nog iet leerde uit WOII en hij antwoorde dat dat vanzelfsprekend was want van de toekomst kan je niet leren, vond ik wel schitterend en sluit ook mooi aan bij die stelling van een paar posts hierboven (Ach. Problemen pak je aan bij de wortel. Geschiedenis is nu eenmaal die wortel) Om maar even mijn mening te geven.
En jobkansen: als je zoekt vindt je wel, daar ben ik zeker van. Zo las ik even geleden dat de stad Sint-Truiden een erfgoedbeheerder zocht: die mocht dan met de auto Sint-Truiden rondhossen en het erfgoed in kaart brengen, ver weg natuurlijk, ma om maar te zeggen een leuke job zal je uiteindelijk wel vinden.

Terug naar “Opleiding & Universiteit”